بوم مدل کسب و کار (BMC) ابزار مدیریت استراتژیک برای تعریف و برقراری ارتباط سریع و اسان با مفهوم تجاری است.

این یک سند یک صفحه ای است که از طریق عناصر اساسی یک کسب و کار یا محصول کار می کند و یک ایده را به روشی منسجم ساختار می دهد.

سمت راست BMC بر روی مشتری (خارجی) متمرکز است ، در حالی که ، سمت چپ بوم به تجارت (داخلی) توجه دارد.

عوامل بیرونی و درونی در اطراف پیشنهاد شما وجود دارد که تبادل ارزش بین تجارت و مشتری شماست.

چرا ما از آن استفاده می کنیم:

  • تا به سرعت تصویری از ایده رسم کنیم
  • به ما امکان می دهد درک درستی از تجارت داشته باشیم و فرآیند ایجاد ارتباط بین ایده شما و چگونگی تبدیل آن به یک تجارت را طی کنیم.
  • بررسی می کند که چه نوع تصمیم گیری  بر استفاده از سیستم شما تأثیر می گذارد.
  • به همه این امکان را می دهد که تصور روشنی از تجارت شما به دست بیاورند.

نحوه استفاده از آن:

گزاره ارزش:

پیشنهاد ارزش برای هر کسب و کار / کالایی اساسی است.

این مفهوم اساسی مبادله ارزش بین تجارت و مشتری / مشتری شماست.

به طور کلی ، وقتی مشکلی برطرف می شود یا دردی از طریق تجارت شما برطرف می شود ، از مشتری در ازای پول درخواست می شود.

سوالات خوبی برای تعریف کسب و کار:

مشکلی که حل می کنم چیست؟

چرا کسی می خواهد این مشکل را حل کند؟

عامل اصلی ایجاد این مشکل چیست؟

نکات:

یک روش خوب برای دستیابی کاربران / مشتریان ، مشاهده بخشهای مشتری و تشخیص اینکه محصول / خدمات شما کجا مشکل را برای مشتری شما حل می کند ، براساس سلسله مراتب نیازهای مازلو است.

اگر محصول یا خدمات خود را به مشاغل دیگری می فروشید ، در دستیابی به پیشنهاد ارزش خود برای مشتریان شریک اصلی هستید.

قسمت مشتریان:

تقسیم بندی مشتری روشی است که می تواند مشتری را به گروههایی تقسیم کند که از نظر روشهای خاص مانند سن ، جنس ، علایق و عادتهای مصرفی مشابه یکدیگر هستند.

مواردی که باید هنگام تعیین بخشهای مشتری خود در نظر بگیرید:

ما برای چه کسی مشکل را حل می کنیم؟

افرادی که ارزش پیشنهادی را ارزیابی خواهند کرد چه کسانی هستند؟

آیا آنها تجارت دیگری هستند؟

اگر چنین است ، ویژگی های آن مشاغل چیست؟

یا آیا آنها افراد دیگری هستند؟

آیا ارزش پیشنهادی من مورد پسند مردان یا زنان قرار می گیرد یا هر دو؟

آیا برای جوانان 20 تا 30 ساله یا نوجوانان جذاب است؟

خصوصیات افرادی که به دنبال پیشنهاد ارزش من هستند چیست؟

مورد دیگر برای سنجش و درک ، اندازه بازار شما و تعداد افراد مشتری است.

این به شما کمک می کند بازار خود را از منظر خرد و کلان درک کنید. یک مکان عالی برای شروع درک مشتری ایجاد شخصیت مشتری برای قسمت مشتریان است.

ارتباط با مشتری:

بسیار خوب ، بنابراین ما پیشنهاد ارزش خود را می دانیم و برای درک بهتر بخش های مشتری یا “مشتریان” خود   را توسعه داده ایم ، اما رابطه ما با مشتریان چیست؟

روابط مشتری با نحوه تعامل یک تجارت با مشتریان خود تعریف می شود.

بنابراین ، آیا شما شخصاً با آنها ملاقات می کنید؟ یا از طریق تلفن؟ یا اینکه تجارت شما عمدتا بصورت آنلاین انجام می شود بنابراین رابطه نیز آنلاین خواهد بود؟

یک گام واقعاً مفید ، ایجاد یک نقشه سفر کاربر (User Journey) از مشتری های خودتان در هنگام تعامل با تجارت شما است.

این به شما کمک می کند تا نقاط تعامل بین شما و مشتری و حالت های استفاده شده برای ارتباط با مشتریانتان روشن شود.

این امر همچنین به شما کمک می کند تا خود را به عنوان یک تجارت تعریف کنید و همچنین به شما در شناسایی فرصت های اتوماسیون کمک می کند.

ارزش پیشنهادی:

به هر بخش از مشتریان چه ارزشی (مجموعه‌ای از محصولات و خدمات) را ارایه می‌کنید. ارزش پیشنهادی شما باید شما را از رقبایتان متمایز سازد. ارزش پیشنهادی ارزش را از طریق المان‌های (کمی و کیفی) مختلفی فراهم می کند از جمله: تازگی، عملکرد، سفارشی‌سازی، انجام رساندن کار، طراحی، برند و خوش‌نامی، قیمت، کاهش هزینه‌ها، کاهش ریسک، دسترسی‌پذیری ،و راحتی و آسایش.

کانال ها:

کانال ها به عنوان راهی تعریف می شوند که مشتری شما از طریق آنها با تجارت شما تماس گرفته و بخشی از چرخه فروش شما می شود.

این به طور کلی تحت برنامه بازاریابی برای تجارت شما است..

سوالات خوبی که می توانید هنگام شناسایی کانال های دسترسی از مشتریان خود بپرسید:

چگونه قرار است در مورد پیشنهاد ارزش خود به مشتری خود بگوییم؟

مشتری های ما کجا هستند؟

آیا آنها در شبکه های اجتماعی هستند؟

آیا آنها ماشین خود را رانده و رادیو گوش می دهند؟

آیا آنها در یک مراسم یا کنفرانس شرکت می کنند؟

آیا جمعه شب ساعت 7 عصر تلویزیون تماشا می کنند؟

نمونه هایی از کانال ها:

شبکه های اجتماعی

سخنرانی عمومی

نامه الکترونیکی (بازاریابی از طریق ایمیل)

شبکه سازی

SEM (بازاریابی موتور جستجو)

SEO (بهینه سازی موتور جستجو)

مهندسی به عنوان بازاریابی

بازاریابی ویروسی

هدف قرار دادن وبلاگ ها

فروش و تبلیغات کمیسیون ها

شرکت های وابسته

سیستم عامل های موجود

روابط عمومی

روابط عمومی نامتعارف

تبلیغات اجتماعی

نمایشگاه های تجاری

بازاریابی محتوا

ساختمان جامعه

تبلیغات آفلاین (بیلبورد ، تلویزیون ، رادیو)

درک نحوه دستیابی به مشتریان برای تجارت شما بسیار مهم است.

فعالیتهای کلیدی:

فعالیتهای کلیدی تجارت محصول شما اقداماتی است که تجارت شما برای دستیابی به ارزش پیشنهادی برای مشتریان انجام می دهد.

سوالاتی برای پرسیدن:

چه فعالیت هایی برای دستیابی به ارزش پیشنهادی برای مشتری انجام می شود؟

منبع مورد استفاده چیست؟

زمان؟

تجربه و تخصص؟

توزیع محصول؟

توسعه فنی؟

استراتژی؟

منابع (انسانی / جسمی) ارائه می شود؟

برای دستیابی به مبادله ارزش چه اقداماتی برای شما و / یا کارمندانتان انجام می شود؟

منابع مهم:

در مرحله بعدی باید فکر کنید که برای دستیابی به فعالیتهای اصلی (اقدامات) تجارت به چه منابع عملی نیاز است؟

کلید به معنای منابعی است که تجارت شما برای تجارت لازم دارد.

این منابع همان چیزی است که عملاً برای انجام فعالیتهای تجارت شما مورد نیاز است:

فضای اداری,کامپیوتها,میزبانی,افراد (کارکنان),اتصال اینترنت

شرکای اصلی:

Key Partners لیستی از سایر شرکت ها / تأمین کنندگان  خارجی است که ممکن است برای دستیابی به فعالیت های اصلی خود و ارائه ارزش به مشتری نیاز داشته باشند

 “اگر تجارت من نتواند به تنهایی ارزش پیشنهادی را بدست آورد ، به چه شخص دیگری برای انجام آن احتیاج دارم؟”

مثالی از این مثال “اگر من به مشتریان مواد غذایی می فروشم ، ممکن است به یک نانوا محلی برای تهیه نان تازه فروشگاه خود احتیاج داشته باشم”.

آنها یک شریک اصلی برای دستیابی به ارزشی هستند که تجارت من به مشتری قول می دهد.

ساختارهزینه:

ساختار هزینه تجارت شما به عنوان هزینه ی فعالیت شما به عنوان یک تجارت تعریف شده است.

جریان های درآمد:

جریان درآمد به عنوان روشی است که از طریق آن تجارت شما پیشنهاد ارزش یا راه حل مشکل مشتری را به سود مالی تبدیل می کند.

همچنین مهم است که در ازای حل مشکل مشتری خود ، قیمت گذاری تجارت خود را متناسب با خرید بدانید.

0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)